maandag 12 april 2010

Iggy Pop - Lust for Life (1977)


Iggy Pop ging met David Bowie in zee.
Bowie had al bewezen bij Transformer van Lou Reed dat hij een artiest de juiste impuls kon geven.
Het resultaat hier was het zwaardere The Idiot, en het toegankelijkere Lust For Life.

Lust For Life zal ik altijd blijven zien als de (Z)iggy Stardust van Iggy Pop.
Er werd vaak gezegd dat Ziggy Stardust autobiografisch zou zijn.
Ik denk dat Bowie toen nog niet bewust was van zijn eigen opkomst en ondergang, maar dus iemand anders als voorbeeld nam; namelijk Lou Reed of Iggy Pop.
Ik heb Bowie namelijk nooit gezien als frontman van een band.

Het nummer Lust For Life gaat net als Succes over het omgaan met roem.
Zijn sterrendom.
De drugs die er bij horen.
Het letterlijk en figuurlijk bloot geven aan het publiek.
Het is een grote dierentuin; men komt voornamelijk aapjes kijken.

Sixteen en Tonight gaat over sex met minderjarige tieners, die als groupies achter de artiesten aan lopen.
Het misbruik wat er van gemaakt wordt.
Gouden bergen beloven.
Ontmaagding.
Sixteen heeft raakvlakken met Venus In Furs van Velvet Underground.
De flirt met leer.

The Passenger is het leven in een toerbus.
Elke avond een andere stad.
De passagier op doorreis.

Dat David Bowie later ook nog zijn vruchten uit deze periode plukt blijkt uit de hitsuccessen van Tonight en China Girl.
Zijn versie van Tonight mist duidelijk de kracht vanwege het ontbreken van het sterke begin.
Met China Girl pakt hij het waardiger aan.

Bowie had vaker met artiesten mogen samen werken in de rol van producent.
Hij weet namelijk zeer goed hun kwaliteiten te benutten.
Transformer, The Idiot en Lust For Life dragen zijn stempel als handelsmerk.

12 april 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten